Startujecie z akcją na wspieram.to mającą na celu zdobycie funduszy na wydanie komiksu Goran. Czy jest to wasz pierwszy komiks?
AG – Wspólnie opracowywany przez nas to pierwszy taki twór. Ja wcześniej pracowałem przy takich wydawnictwach razem z moim bratem, Pawłem. Paweł nawet przy początkowych epizodach był odpowiedzialny za scenariusz. Niestety obowiązki zawodowe zmusiły go do rezygnacji z dalszych prac przy Goranie. Natomiast dołączenie Mikołaja mocno odświeżyło spojrzenie na konwencję.
Kim jest Goran i jaka jest jego historia?
AG – Goran jest łucznikiem, który w wyniku zniszczenia żyjącego kamienia jest naznaczony śladami pierwotnej magii. A więcej to już zachęcam do lektury albumu.
Jaka jest historia świata? Czy wraz z poznawaniem Gorana będziemy odkrywać jego tajemnice?
AG – Tak, czytelnicy poznają historię powstania świata, w którym rozgrywa się akcja Gorana. Żeby historia była pełna i bardziej wiarygodna wymyśliliśmy dużo więcej niż zawarte jest w albumie. Zdradzę, że historia świata ściśle związana jest z Żywym kamieniem i Siewcą Kamieni.
Czy Gorana można było poznać już wcześniej?
AG – Kilka epizodów ukazało się w magazynie komiksowym RELAX. Jak wspominałem, pracowałem wtedy nad Goranem razem z moim bratem i wtedy to kształtowała się postać Gorana łącznie z jego wizerunkiem.
Goran jest twoim debiutanckim scenariuszem. Czy miałeś trudności przy tworzeniu komiksu?
MG – Jest to mój pierwszy scenariusz komiksowy. Wcześniej miałem okazję tworzyć opowieści do około kilkunastu kampanii w grach RPG oraz kilkudziesięciu larpów. Jest to jednak zupełnie inna bajka. Największym wyzwaniem przy tworzeniu fabuły do komiksu okazała się być jego skondensowana forma. Wszystkie dialogi, jak i wydarzenia, muszą być tutaj treściwe. W wielu momentach łapałem się na tworzeniu dłuższych scen, które trzeba było później skracać W książce pewnie znalazłoby się na to miejsce, ale wydaje mi się, że mało kto chciałby oglądać w komiksie dwie postacie, stojące w podobnych pozach i rozmawiające ze sobą przez kilkanaście stron 😀
Czy Goran był dla ciebie wyzwaniem graficznym?
AG – Jak każda praca, której się podejmuję. Pomysł na Gorana powstał w momencie kiedy chciałem stworzyć komiks taki, którego mi osobiście brakowało na rynku (albo nie mogłem na taki trafić) – miał to być komiks w stylistyce dark fantasy, o łuczniku. Postawiłem sobie za cel pokazać strzelanie z łuku ze wszelkimi jego prawidłami. Moment strzelania miał być jak najbardziej realnie oddany. W komiksie jest pokazanych kilka stylów strzelania z łuku. Pod tym względem, te przedstawienia są naprawdę rzetelne. Nawet rozgorzała na ten temat na fejsie dyskusja pomiędzy znawcami tematu. W wyniku tej dyskusji okazało się, że jest dobrze!
Czy postacie w komiksie mają realne pierwowzory?
AG – I tak i nie. Wszystkie postacie są fikcyjne, ale przyznam, że podczas rysowania korzystam ze zdjęć, które bardzo pomagają podczas rysowania. I tak Siewca Kamieni ma zbliżoną twarz do mojej :}
Czemu zdecydowaliście się na czarno-białą kreskę komiksu, bez koloru?
AG – To od początku była moja decyzja. Nie potrafię tego jednoznacznie wytłumaczyć. Wydaje mi się, że tak jest bardziej surowo, a czerń i biel bardziej podkreślają historię.
Jakie bonusy czekają wspierających?
AG – Oprócz samych komiksów to jeszcze na „ladę” kładziemy oryginalne rysunki, ekslibrisy, zakładki, sygnowane grafiki. Fajnym gadżetem wydaje mi się plakat/tarcza łucznicza z wizerunkiem goblina. Kiedy strzelam z łuku często używam takich tarcz. Super zabawa, Można wtedy poczuć się jak Goran.
Kiedy spodziewacie się wydać komiks?
AG – Na gwiazdkę. Plan jest taki, żeby wspierający zbiórkę przed gwiazdką otrzymali przesyłki z komiksami i wybranymi prezentami.
Magia czy miecz? – dlaczego fantasy a nie science fiction?
AG – Kocham fantasy. Science fiction jakoś mnie nie kręci.
MG – Ruszając do walki na pewno wolałbym stanąć w pierwszej linii z mieczem w ręku. Chociaż, kto by nie chciał wycelować w tłum goblinów starą i dobrą kulą ognia. Jeśli chodzi o fantasy czy science fiction to zdecydowanie fantasy. Zdecydowanie łatwiej jest mi się zanurzyć w tego typu klimacie. Aspekt magiczny i niewytłumaczalny jest czymś, co bardzo mnie intryguje. Poza tym wychowałem się na fantasy. Mam do tego gatunku zdecydowanie większy sentyment. Moje dzieciństwo by nie istniało bez starego Talismana, Heroesów III czy sesji RPG w pierwszą edycję Warhammera .
Czy macie swoich mistrzów rysunkowych i scenarzystów?
AG – Oczywiście, bardzo wielu. Począwszy od Papcia Chmiela, przez Grzegorza Rosińskiego, Franka Millera, po Philippe Xaviera. Bardzo lubię prace Surżenki czy Sinera.
MG – Zdecydowanie dla mnie dużymi inspiracjami przy tworzeniu historii są tacy twórcy jak George R. R. Martin i Brandon Sanderson. Ich historie pochłaniają mnie całkowicie. Jak zaczynam czytać książkę któregoś z nich to nie istnieję w życiu codziennym, dopóki jej nie skończę. Chciałbym kiedyś podjąć się wyzwania stworzenia historii w komiksie tak wielowątkowej i zawiłej jak te Martina czy Sandersona. Na pewno byłoby to ciekawe i trudne wyzwanie.
Dzięki za odpowiedzi i powodzenia w zbiórce i przy kolejnych projektach!
Kilka grafik nadesłanych przez twórców:
Lista naszych wywiadów z twórcami, których projekty startowały w akcjach crowdfundingowych
Nazwa | Rodzaj | Link |
---|---|---|
Czy masz odwagę zajrzeć do króliczej nory? – wywiad z Gosią z kolektywu Fanga | Komiks | Link |
Większa cena i mniej komiksu – to się opłaca! – wywiad z twórcami antologii Rzeźzin 2 | Komiks | Link |
Wędrowiec i wizjoner Jerzy Żuławski – wywiad z Emmanuellą Robak | Książka/Publicystyka | Link |
Earthdawn 4. edycja – niedługo na polskim rynku! | RPG | Link |
Dobra wróżba dla polskiego komiksu – wywiad z Marcinem Bałczewskim | Komiks | Link |
Powrót Frankensteina – wywiad z Witoldem Jabłońskim i Sławomirem Folkmanem | Książka | Link |
Komiksy, które z chęcią chcemy czytać – wywiad z Hubertem Ronkiem | Komiks | Link |
Nocna podróż przez gatunki – rozmowa z Radosławem Chróścińskim | Książka | Link |
Make Cemęt Not War – wywiad z Martą Kostecką i Krzysztofem Lichtblauem | Komiks | Link |
Nie igraj ze znakami – wywiad z Patrykiem Jaroniem | Książka | Link |
Klasyka w polskim wydaniu – o grze „Zabić Smoka!” | Gra RPG | Link |
Interview#1 – Artur Szymała (Herosi vs. Horrory – gra fabularna) | Gra RPG | Link |
Mity, legendy i komiks – wywiad z Markiem Mandzińskim na temat Niesamowitych Mitów i Legend Nordyckich | Komiks | Link |
Otchłań klasyki grozy – wywiad z Wydawnictwem Abyssos | Książka | Link |
Mroczna elfka rozpalająca wyobraźnię – o Rytuale krwi – wywiad z Eweliną Wyspiańską-Trojniarz | Książka | Link |
Zacznij przygodę z RPG dzięki grze Mroczny Amulet! – wywiad o grze z Gindi.pl | Gra RPG | Link |
Nowa epoka Ziemi Obiecanej! – wywiad z Ignacym Pstrągowskim | Gra planszowa | Link |
Wracamy do źródeł – Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918 – wywiad z twórcą | Książka | Link |
Dark Rabbit na tropie Thorgala – o grze RPG z wydawcą | Gra RPG | Link |
Czas na Terra Incognita Intuitio – wywiad z Łukaszem Ryłko | Łukasz Ryłko | Link |
Przekraczamy Rubikon, a „kostki zostały rzucone” – wywiad z Tomkiem Kreczmarem | Książka | Link |
Nie ma to jak upolować goblina o poranku – wywiad z twórcami komiksu Goran | Komiks | Link |