Czy możesz opowiedzieć o wydawnictwie Gindi?
Nazywam się Jacek “Darken” Gołębiowski i jestem założycielem wydawnictwa. Zrodziło się ono z mojej chęci zrozumienia erpegów. Ówczesne tytuły na rynku Polskim nie były w stanie mi w tym pomóc, więc eksperymentowałem i szukałem ciekawych gier zagranicznych.
Gindi istnieje już 8 lat i zaczęło istnienie od wydawania gier fabularnych takich jak The Shadow of the Yesterday, Dogs in the Vineyards czy Apocalypse World. Potem dokonaliśmy skrętu w stronę współpracy z twórcami komiksów online (Lisie Sprawy, Chata Wuja Freda czy Odmęty Absurdu), zaczęliśmy wydawać gry planszowe np. Enchanters czy Dylematy. Teraz znowu wracamy do gier fabularnych.
Czy wydawnictwo udziela się w fandomie gier fabularnych. Jeśli tak, to w jaki sposób?
Zajmowaliśmy się wydawaniem gier niszowych w najgorszym dla erpegów okresie w Polsce. Portal już od kilku lat ograniczał wydawanie gier fabularnych (chociaż przez moment kierowałem projektem Monastyr 2.0, który jednak z uwagi na różnice wizji z Ignacym Trzewiczkiem, został przerwany). Mam na koncie ponad 200 godzin różnych prelekcji, na których opowiadałem o świeżych podejściach do erpegów. Byłem też wieloletnim Mistrzem Gry na obozach RPG Poszukiwaczy Przygód.
Kto jest autorem gry Mroczny Amulet? Kto jest autorem oprawy graficznej do gry?
Głównym pomysłodawcą i autorem mechaniki jestem ja, Jacek “Darken” Gołębiowski. Większość tekstów na kartach powstała dzięki Filipowi “Cyrusowi” Madejowi a oprawa graficzna jest udziałem Bartosza “Repeta” Repetowskiego.
Materiały prasowe
Cyrus od lat zaangażowany jest w różne projekty w ramach swojej marki GRART, teraz organizuje Science Game Jam, czyli konkurs na popularnonaukową grę planszową. 7 czerwca, kiedy rusza zbiórka, GRART świętuje swoje 10. urodziny.
Repet zawodowo zajmuje się grafiką do gier komputerowych i jest odpowiedzialny za oprawę gry Enchanters która przyniosła nam popularność na zachodzie. Mam nadzieję, że widać w designie Amuletu jego miłość do Zewu Cthulhu.
Czy Mroczny Amulet dzieje się w konkretnym świecie?
Mroczny Amulet przenosi nas do Veinaru, dzikiego świata pełnej bujnej roślinności i zwierząt, których nie spotkamy w naszym świecie. Można w nim znaleźć siedlisko wampirów we wraku samolotu, miasto zbudowane w szkielecie potwora zgładzonego przed wiekami, albo spotkać burzowych jeźdźców podróżujących po niebie. Wszystko to na drodze do pokonania Żywej Klątwy, co jest jednym sposobem na powrót do domu. Żywe Klątwy to osoby, miejsca lub przedmioty wypaczone przez czarną magię. Przeklęte Pędzle, Olbrzymie Mrówki, Złowrogie Drzewo. Każdą klątwę można złamać, albo zniszczyć jej nosiciela. Sposób w jaki to zostanie osiągnięte zależy od graczy.
Jednak prawdziwy obraz świata wytworzy się podczas waszych sesji. Jest to celowe, bo gra ma zachęcić krótkim opisem do rozpoczęcia gry w ciągu 5 minut.
Czy mógłbyś opowiedzieć o mechanice gry?
Zamiast opisywać, posłużę się obrazkiem.
Materiały prasowe
Jak wygląda sposób narracji w grze?
W swojej turze, jako Powiernik Amuletu, masz stworzyć Problem, który wyjaśnia dlaczego nie możemy lub nie chcemy iść dalej. Zadaniem reszty graczy jest zaproponowanie Rozwiązania i wybierasz, które staje się częścią opowieści.
Dzięki temu mechanizmowi (oraz kilku pomocniczym, jak Lokacje, karta Klątwy, Finał) gra działa nawet, gdy ktoś sądzi, że nie potrafi opowiadać. Sekretem jest to, że tak naprawdę nie tworzymy opowieści, tylko w kreatywny sposób rozwiązujemy problemy na naszej drodze. Opowieść tworzy się sama, jako efekt niejako uboczny.
Domyślnie, proponując Rozwiązanie, gracz powinien je powiedzieć w formie dokonanej np. “Otwieram drzwi kopniakiem, bo są stare i spróchniałe”. Powiernik tylko wybiera Rozwiązanie, nie jest MG, którego pytamy o pozwolenie.
Ważne jednak, aby zadawać pytania w trakcie gry – jeżeli nie rozumiesz sytuacji, albo ktoś się zapomniał, zaznacz to. Dzięki temu z rozgrywki na rozgrywkę będziecie mieli coraz bardziej zaawansowane przygody. Nie dlatego, że użyjecie dodatkowych modułów, tylko dlatego, że rozwiniecie się jako gracze.
Czy da się rozegrać rozgrywkę bez Mistrza Gry?
Pytanie powinno brzmieć: czy da się rozegrać grę z Mistrzem Gry. Taki tryb być może powstanie, zwłaszcza dla tych, którzy chcą zaprezentować grę osobom w wieku poniżej 12. roku życia.
Czy powstaną dodatki do gry?
Mamy dużo pomysłów na rozbudowę gry, wiele z nich jest już opracowanych. Najpierw jednak musimy ufundować wersję podstawową. Wszystko jest kwestią zainteresowania ludzi.
Tworząc grę miałem za podstawę filozofię, aby stworzyć jak najlepszą propozycję podania “potrawy”. Długo testowaliśmy grę, aby można było ją zagrać zaraz po wyciągnięciu z pudełka i jednocześnie była ona elastyczna i podatna na zmiany. Oprócz tego opracowaliśmy wiele opcjonalnych modułów, które pokazują, jak można dopasować grę do swoich potrzeb. Mam nadzieje, że grając wymyślicie swoje i podzielicie się nimi z resztą osób.
Co odróżnia grę Mroczny Amulet od innych gier fabularnych dostępnych na rynku?
Mroczny Amulet jest fabularną grą karcianą i jej instrukcja zawiera się na kilkunastu stronach A5. Zasady da się opisać komuś w minutę (co zobaczycie w filmiku na zbiórce) – ma to olbrzymie znaczenie, gdy chcesz kogoś wprowadzić w świat gier fabularnych. Dodając do tego czas rozgrywki poniżej godziny, otrzymujecie grę, która jest niesamowicie przystępna. Nie ma Mistrza Gry, który musi się przygotować do sesji. Nie ma wielkich ksiąg z zasadami. Dzięki prostym zasadom i kartom zawsze wiesz, co masz robić.
Są gry, które częściowo spełniają te wymogi, ale żadnej która spełnia wszystkie.
Czy możesz opowiedzieć o akcji crowdfundingowej na wspieram.to?
Projekt rusza 7 czerwca o godzinie 10:00, ale już teraz można zajrzeć na stronę wspieram.to/mrocznyamulet i zaznaczyć przypomnienie o zbiórce.
Gdzie można śledzić postępy projektu i inne zaplanowane działania? Blog, fanpejdż, strona?
Na zbiórce wspieram.to/mrocznyamulet, na oficjalnej stronie gindi.pl, gdzie polecam zapisać się do newslettera i na Facebooku facebook.com/gindipl
Kiedy można spodziewać się wydania gry?
Postaramy się zdążyć na wrzesień 2023. Gra jest gotowa, czeka tylko na ufundowanie i druk.
Dzięki za odpowiedzi. Zachęcamy do wsparcia zbiórki i powodzenia w kolejnych projektach!
Lista naszych wywiadów z twórcami, których projekty startowały w akcjach crowdfundingowych
Nazwa | Rodzaj | Link |
---|---|---|
Czy masz odwagę zajrzeć do króliczej nory? – wywiad z Gosią z kolektywu Fanga | Komiks | Link |
Większa cena i mniej komiksu – to się opłaca! – wywiad z twórcami antologii Rzeźzin 2 | Komiks | Link |
Wędrowiec i wizjoner Jerzy Żuławski – wywiad z Emmanuellą Robak | Książka/Publicystyka | Link |
Earthdawn 4. edycja – niedługo na polskim rynku! | RPG | Link |
Dobra wróżba dla polskiego komiksu – wywiad z Marcinem Bałczewskim | Komiks | Link |
Powrót Frankensteina – wywiad z Witoldem Jabłońskim i Sławomirem Folkmanem | Książka | Link |
Komiksy, które z chęcią chcemy czytać – wywiad z Hubertem Ronkiem | Komiks | Link |
Nocna podróż przez gatunki – rozmowa z Radosławem Chróścińskim | Książka | Link |
Make Cemęt Not War – wywiad z Martą Kostecką i Krzysztofem Lichtblauem | Komiks | Link |
Nie igraj ze znakami – wywiad z Patrykiem Jaroniem | Książka | Link |
Klasyka w polskim wydaniu – o grze „Zabić Smoka!” | Gra RPG | Link |
Interview#1 – Artur Szymała (Herosi vs. Horrory – gra fabularna) | Gra RPG | Link |
Mity, legendy i komiks – wywiad z Markiem Mandzińskim na temat Niesamowitych Mitów i Legend Nordyckich | Komiks | Link |
Otchłań klasyki grozy – wywiad z Wydawnictwem Abyssos | Książka | Link |
Mroczna elfka rozpalająca wyobraźnię – o Rytuale krwi – wywiad z Eweliną Wyspiańską-Trojniarz | Książka | Link |
Zacznij przygodę z RPG dzięki grze Mroczny Amulet! – wywiad o grze z Gindi.pl | Gra RPG | Link |
Nowa epoka Ziemi Obiecanej! – wywiad z Ignacym Pstrągowskim | Gra planszowa | Link |
Wracamy do źródeł – Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918 – wywiad z twórcą | Książka | Link |
Dark Rabbit na tropie Thorgala – o grze RPG z wydawcą | Gra RPG | Link |
Czas na Terra Incognita Intuitio – wywiad z Łukaszem Ryłko | Łukasz Ryłko | Link |
Przekraczamy Rubikon, a „kostki zostały rzucone” – wywiad z Tomkiem Kreczmarem | Książka | Link |
Nie ma to jak upolować goblina o poranku – wywiad z twórcami komiksu Goran | Komiks | Link |