Startujesz z nową akcją mającą na celu wydanie gry fabularnej, której akcja rozgrywa się w świecie Thorgala. Z tej okazji zadam ci kilka pytań.
Kim jest dla ciebie Grzegorz Rosiński oraz świat wykreowany przez tego autora? Czy jesteś fanem komiksowego uniwersum Thorgala?
Grzegorz Rosiński jest, podobnie jak dla większości osób z mojego pokolenia, twórcą przełomowym, który stworzył nie tylko jeden z najlepszych komiksów w historii, ale również dawał poczucie dumy z bycia Polakiem – zdobył rozpoznawalność za granicą, o której wielu polskich artystów w tamtym czasie marzyło. Komiksy Thorgala towarzyszą mi od najmłodszych lat, wprowadzały mnie w „dorosły” komiks europejski. Świat wykreowany przez Jeana van Hamme’a, następnie zilustrowany przez Rosińskiego, stanowił dla mnie inspirację przez lata… i w zasadzie dalej nią jest.
Twoja ulubiona historia narysowana przez Rosińskiego to…
Cały cykl „Kraina Qa.” Doskonałe połączenie akcji, emocji oraz wszystkich motywów, przez które Thorgal stał się komiksem wyjątkowym. Pojawiają się w nim wszyscy ulubieni bohaterowie, w jednym miejscu i jednym czasie. Absolutnie ulubiona historia.
Jaki komiks ze świata Thorgala jest twoim ulubionym oraz kto jest twoją ulubioną postacią?
To są dwie osobne sprawy 😉 O ile cały cykl „Qa” jest moim ulubiony, to ulubionym pojedynczym zeszytem jest zdecydowanie „Władca gór.” Jeżeli chodzi o ulubioną postać – Kriss de Valnor, ze względu na swoją nieprzewidywalność, przebiegłość oraz bycie ziemskim odpowiednikiem boga Lokiego.
Czy trudno było przenieść świat komiksu do gry fabularnej?
Oj tak. Na kilku płaszczyznach. Jeżeli chodzi o samą grę, kluczowe było określenie w kogo wcielą się gracze, jak oddać mechanicznie ich zdolności tak, by móc stworzyć postacie inspirowane komiksem. Ważnym było też zaakcentowanie najważniejszych motywów pojawiających się w komiksach i wplecenie ich w strukturę gry – określając je wspomagaliśmy się ankietą przeprowadzaną na internetowych grupach fanów Thorgala, co pozwoliło jednoznacznie stwierdzić, że walka o rodzinę i przeciwko przeznaczeniu są dla miłośników komiksów zdecydowanie najważniejsze, a ponadto – gwiezdne dziedzictwo.
O dziwo, elementy fantastyczne zostały przez fanów wskazane w marginalnym zakresie. W ten oto sposób wprowadziliśmy do gry etap przestoju pomiędzy przygodami, podczas którego wcielający się w pochodzących z gwiazd Atlantów gracze wracają do swojej społeczności i sami decydują czy chcą tworzyć rodziny, czy być bardziej jak Kriss i myśleć o sobie. W warstwie opisowej Łukasz Orbitowski ma pełne ręce roboty. Komiks to specyficzne medium, gdzie jedna ilustracja i kwestia dialogowa załatwiają sprawę. Dla przykładu, postacie wspinają się na wzgórze z którego rozpościera się panorama ważnego miasteczka – Wielkiego Południowego Fiordu. Na podstawie tego jednego kadru, oraz skąpych informacji rozrzuconych w kilku innych, trzeba „postawić na nogi” to miasto tak, aby było użyteczne dla miłośników gier fabularnych.
Co cię skłoniło do wydania akurat takiej gry?
Po pierwsze – Thorgal to komiks młodości nie tylko mojej, ale i całego pokolenia. Często sentyment zniekształca wspomnienia, ale nawet po latach powrót do poszczególnych zeszytów to przyjemność. Taki projekt to wręcz prezent dla mojego wewnętrznego dziecka. Po drugie – to nie pierwsza nasza gra, w której mieszamy ze sobą elementy nordyckie i szalone science fiction – mowa tu o MidGuard. Posiadając całą tę wiedzę i przesiadając się na Thorgala wydawało się czymś bardzo naturalnym. Czymś, w czym czujemy się jak ryba w wodzie.
Czy przy pracy nad projektem brał udział Grzegorz Rosiński?
Nie, na żadnym etapie nie był zaangażowany Grzegorz Rosiński.
Jakie bonusy czekają na osoby wspierające akcję?
Pierwszym bonusem były gratisowe kości podczas Early Bird. Jeżeli ktoś się nie załapał, pozostaje dalej wersja podręcznika dostępna tylko na Gamefound – zawierać będzie ona wszystkie odblokowane progi rozwijające zawartość podręcznika głównego w druku. Wersja sklepowa nie będzie zawierała ich w formie drukowanej. Wśród rozszerzeń możemy spodziewać się m.in. drukowanych map, rozszerzonych bestiariuszy czy dodatkowych lokacji w podręczniku.
Jak będzie wyglądał system? Kim będzie można grać oraz jakie przygody przeżyć?
System użyty w grze jest naszym autorskim. Opiera się na rzucie dwoma k20 i używaniu specjalnych zasobów, by modyfikować wynik rzutu lub zamienić kości ze sobą wskazując tę o wyższej wartości. Określenie czy rzut się powiódł jest bardzo proste – to suma parametru i odpowiadającej mu umiejętności dodana do rzutu kością vs. poziom trudności, który poza walką ma stałe wartości 10, 15, 20, 25, 30 – aż do 40. Przypisane do nich są stałe nazwy, tak, aby w trakcie sesji nie rzucać liczbami, a prostym – „to zadanie będzie trudne.” W walce poziom trudności trafienia jest zmienny i zależy od obrony osoby. W grze wcielamy się w Atlantów przybywających na Ziemię śladem statku, na którym przybyli rodzice Thorgala, jednak w wyniku chaosu na pokładzie rozbija się on w wodach Morza Północnego, a części pasażerów udaje się w kapsułach ratunkowych podryfować do brzegów Northlandu – dzisiejszej Skandynawii. Od tej pory starają się zasymilować z tubylcami, czyli wikingami, jednak ich masowe przybycie nie umknęło bogom, dla których są solą w oku, jak również Atlantom z pierwszego statku, Atlantii – dla których są pewną komplikacją, lub ewentualnym wsparciem – tylko od graczy zależy co wybiorą i jak potoczy się ich historia.
Jako, że czasolinia gry rozpoczyna się w momencie pierwszego komiksu, „Zdradzonej Czarodziejki,” oryginalna historia Thorgala może rozwijać się w tle, a gracze mogą skrzyżować z nim drogi, lub też nie; mogą sami przeżyć jego przygody, a MG ma w zasadzie całą kolekcję zeszytów, które mogą być przerobione na świetne przygody. Można oczywiście także stworzyć coś całkowicie świeżego, inspirowanego znanymi historiami. Możliwości jest mnóstwo.
Kto współpracował przy projekcie?
Projekt jest tworem wielu osób – zaczynając od autorów, czyli mnie – Artura Szymały – głównego projektanta mechaniki, Dawida Wolskiego, który odpowiada za mechanikę przestoju, scenariusze (częściowo) i teksty uzupełniające, oraz Łukasza Orbitowskiego, który przenosi uniwersum komiksu na tekst pisany, uzupełniając go gdzie zachodzi potrzeba. Ogromną role odgrywają także graficy, którzy starają się jak najlepiej dobrać grafiki z komiksów do zawartości – Bartosz Guzy i Kamila Styra oraz rzecz jasna zespół redaktorski i korektorski, który również wnosi sporo do modyfikowania zawartości gry – Karolina Kogut i Magdalena Malejko–Gryziak. Ponadto mamy jeszcze autorów przygód, którzy sukcesywnie dołączają do projektu.
Kiedy można spodziewać się wydania gry?
Planowe wydanie to pierwszy kwartał 2024.
Gdybyś miał nieograniczone fundusze i zamówienie na scenariusz filmu o Thorgalu to…
Zapewne nie wiedziałbym od czego zacząć, jako że nigdy nie pisałem scenariusza do filmu, ale jedno jest pewne – historia Thorgala jest tak wspaniała, angażująca i wciągająca, że na pewno nie pokusiłbym się o zbytnią ingerencję i zmienianie jej! I jeszcze jedno – to na pewno nie byłby jeden film!
Dzięki za odpowiedzi i powodzenia w zbiórce! Niech bogowie nad wami czuwają!
Wywiad z Łukaszem Orbitowskim Carnival Team
Lista naszych wywiadów z twórcami, których projekty startowały w akcjach crowdfundingowych
Nazwa | Rodzaj | Link |
---|---|---|
Czy masz odwagę zajrzeć do króliczej nory? – wywiad z Gosią z kolektywu Fanga | Komiks | Link |
Większa cena i mniej komiksu – to się opłaca! – wywiad z twórcami antologii Rzeźzin 2 | Komiks | Link |
Wędrowiec i wizjoner Jerzy Żuławski – wywiad z Emmanuellą Robak | Książka/Publicystyka | Link |
Earthdawn 4. edycja – niedługo na polskim rynku! | RPG | Link |
Dobra wróżba dla polskiego komiksu – wywiad z Marcinem Bałczewskim | Komiks | Link |
Powrót Frankensteina – wywiad z Witoldem Jabłońskim i Sławomirem Folkmanem | Książka | Link |
Komiksy, które z chęcią chcemy czytać – wywiad z Hubertem Ronkiem | Komiks | Link |
Nocna podróż przez gatunki – rozmowa z Radosławem Chróścińskim | Książka | Link |
Make Cemęt Not War – wywiad z Martą Kostecką i Krzysztofem Lichtblauem | Komiks | Link |
Nie igraj ze znakami – wywiad z Patrykiem Jaroniem | Książka | Link |
Klasyka w polskim wydaniu – o grze „Zabić Smoka!” | Gra RPG | Link |
Interview#1 – Artur Szymała (Herosi vs. Horrory – gra fabularna) | Gra RPG | Link |
Mity, legendy i komiks – wywiad z Markiem Mandzińskim na temat Niesamowitych Mitów i Legend Nordyckich | Komiks | Link |
Otchłań klasyki grozy – wywiad z Wydawnictwem Abyssos | Książka | Link |
Mroczna elfka rozpalająca wyobraźnię – o Rytuale krwi – wywiad z Eweliną Wyspiańską-Trojniarz | Książka | Link |
Zacznij przygodę z RPG dzięki grze Mroczny Amulet! – wywiad o grze z Gindi.pl | Gra RPG | Link |
Nowa epoka Ziemi Obiecanej! – wywiad z Ignacym Pstrągowskim | Gra planszowa | Link |
Wracamy do źródeł – Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918 – wywiad z twórcą | Książka | Link |
Dark Rabbit na tropie Thorgala – o grze RPG z wydawcą | Gra RPG | Link |
Czas na Terra Incognita Intuitio – wywiad z Łukaszem Ryłko | Łukasz Ryłko | Link |
Przekraczamy Rubikon, a „kostki zostały rzucone” – wywiad z Tomkiem Kreczmarem | Książka | Link |
Nie ma to jak upolować goblina o poranku – wywiad z twórcami komiksu Goran | Komiks | Link |