Reklama dźwignią handlu! I fantastyki :} Uzbrojeni w tę, jakże praktyczną informację, z zainteresowaniem wysłuchaliśmy sobotniej prelekcji Tomka „Kruszona”, która wpisała się również w naszą rocznicę powstania Klubu (to już dziewięć lat!).
Obejrzeliśmy stare reklamy, np. z Gazety Kaliskiej, zastanowiliśmy się nad genezą reklamy (kiedy można mówić o reklamie, a kiedy tylko o przekazie informacyjnym czy ogłoszeniowym), podziwialiśmy także pomysły twórców i grafików, którzy często jedną grafiką potrafili zmienić świat (dosłownie!). Tomek przedstawił dodatkowo polskie szkoły ilustracji, plakatu i reklamy w PRL oraz zaprezentował świat reklamy w czasopiśmie Nowa Fantastyka z lat 1990-2009.
W Nowej Fantastyce zamieszczano różnorodne reklamy (książek, gazet, gier, komiksów czy ogólnopopkulturowe, np. usług). Im bliżej czasów nam współczesnych, tym reklamy były bardziej kolorowe i pomysłowe. Na spotkaniu porównywaliśmy reklamy z Nowej Fantastyki z innymi magazynami; niektóre reklamy znane z innych łamów nie pojawiały się w NF. Dlaczego? Powodów było wiele – każda gazeta czy medium ma swoją linię programową i się jej trzyma (mniej czy bardziej konsekwentnie), do tego dochodzą osobiste sympatie i antypatie, polityka czy możliwość kreowania rzeczywistości i wpływania na „rząd dusz”.
Przyjemnie jest spojrzeć na reklamy z perspektywy lat i zobaczyć jak się zmieniała ich szata graficzna, jak i odbiór: od vintage’owych o anglosaskim sznycie po wyluzowane kampanie z lat 80. Prelekcja nie mogła się obyć bez naszych klubowych reklam i gadżetów, to też już jest kawał historii polskiego fandomu!
Stare reklamy, nie tylko te z XIX wieku, mają bardzo przyjemny feeling i są oczywiście kopalnią informacji o czasach naszych bliższych i dalszych przodków. Jeśli chcecie zobaczyć, czym oni żyli, jakie mieli bolączki i co było „na czasie” – warto zajrzeć do starych gazet i czasopism, bo to źródło wiedzy praktycznej i żywa historia!
Tomasz „Kruszon” Stępiński – rocznik ’86, współtwórca Klubu Miłośników Fantastyki „Sagitta”. Animator życia kulturalnego, dziennikarz popkulturowy, regionalista, badacz nowych mediów, miłośnik fantastyki, filmów i komiksów. Prowadzi blogi steamalmanac.pl oraz dziejograf.pl.
Prelekcja Reklama w magazynie Nowa Fantastyka w latach 1990-2009 odbyła się 23 marca 2024 r. w formule online.