Na mojej prezentacji o Świecie Warhammera poruszyłem kwestię początków gier fabularnych, których korzenie sięgają XIX wieku. Ta ewolucja nadal trwa i najlepszym przykładem jest zmiana, którą zapoczątkowała gra Powered by the Apocalypse (PbtA). Zmiany zachodzące w systemach gier fabularnych sprawiają, że jest się bliżej fabuły i akcji o czym opowiadała nam na spotkaniu Kicajka z zaprzyjaźnionego serwera Saloon RPG. PbtA cechuje się m.in.:
- Szacunkiem do współgraczy,
- Szacunkiem do postaci współgraczy,
- Sesją 0/Ankietą, gdzie możemy ustalić ‘zasady’, na czym będziemy się skupiać podczas gry,
- Mistrz Gry jest uczestnikiem – nie tylko twórcą sesji.
Narracja wyróżnia się:
- Współtworzeniem przez graczy a) świata, b) scenografii, c) sytuacji,
- Interakcją Mistrz Gry–Gracz (mistrzowie gry/ceremonii są często fanami postaci i ich wspomagają),
- Rekwizytami używanymi przez graczy.
System PbTA (a raczej mechanika, silnik, cała kultura obcowania) stawia bardziej na fiction first, w przeciwieństwie do mechanics second w starych systemach fabularnych. System wyróżnia się także sposobem tworzenia postaci. Oprócz zasad, jakie wprowadził system Powered by the Apocalypse, poznaliśmy również zarys historii i fabuły.
Prelegentka pokazała nam nowe/świeże spojrzenie na rozgrywanie gier fabularnych. Była to pierwsza wspólna inicjatywa Klubu Miłośników Fantastyki „Sagitta” oraz Saloonu RPG. Mam nadzieję, że dzięki wspólnym prelekcjom nawiążemy ciekawe kontakty!
Spotkanie trwało dwie godziny a sposób prowadzenia spotkania oraz atmosfera sprawiła, że czas płynął szybko. Ze swoich doświadczeń widzę, że PbtA przypomina trochę UX w tworzeniu stron internetowych. „Doświadczenie gracza na pierwszym miejscu” tak by można ująć to zagadnienie.
Zapraszamy was do naszych wspólnych inicjatyw związanych z giercowaniem w różnych aspektach!



