Pod koniec lutego Kamyk z Saloonu RPG przeprowadziła dla nas ciekawą prelekcję o różnorodności w RPG. Gry fabularne często są bardzo rozbudowanymi uniwersami i umożliwiają nie tylko doskonałą zabawę połączoną z nauką, ale również i odgrywanie różnych ról.
Możemy wcielać się w rozmaite postacie, młodsze i starsze, każdej z ras, pochodzenia, płci, wyznawanej religii czy charakteru. Podstawowym argumentem za możliwością kreowania nowego siebie w innej opcji jest oczywiście empatia, zrozumienie i szacunek dla innych postaw.
Dzięki zagraniu i identyfikacji z inną sylwetką, awatarem, życiorysem (jak zwał tak zwał) zyskujemy nowe doświadczenia i możliwości rozwoju (nie tylko w samej grze). To także wzbogaca samo uniwersum gry, narrację i mechanikę, czyniąc świat nie tylko bardziej złożonym, ale przede wszystkim… trudniejszym do egzystencji. Rozwiązując problemy w grach często możemy łatwiej funkcjonować w znanej nam linii czasowej :} Świat erpegów jest fascynujący i zapewne jeszcze zajmiemy się nim w niedalekiej przyszłości!
Opinia Tomka „Kruszona”:
Różnorodność w fantastyce to temat rzeka. Na kolejnym spotkaniu, zorganizowanym przy współpracy z Saloonem RPG, Kamyk opowiedziała nam o tym zagadnieniu. Po raz kolejny mogliśmy usłyszeć o ewolucji gier fabularnych oraz kultury erpegowej. Wcześniejsze spotkanie, także zorganizowane przez Saloon RPG (PbtA), było bardzo pouczające. Temat różnorodności jest bardzo szeroki. Nie dotyczy tylko cech charakteru, ale także profesji, religii, stylu gry. Gry RPG dają możliwość zagrania postacią, którą nigdy w realnym świecie nie zostaniemy. Wiąże się to także z innym podejściem do ogrywania charakteru. Temat nie jest nowy, można powiedzieć, że towarzyszy graczom od wielu lat i jest bardzo, ale to bardzo, rozwojowy. Cechy charakteru czasem rzutują na nasze kontakty z postaciami postronnymi, czy jak np. w wypadku gier cRPG, na założeniu elementów ekwipunku. Niektórzy w grze lubią zagaić przeciwną płcią i przy tym świetnie się bawić. Kamyk opowiedziała nam, że są i tacy, którzy próbują odgrywać choroby psychiczne, jak schizofrenia czy autyzm. Wymaga to dużych zdolności aktorskich oraz wiedzy dotyczącej danej choroby. Możliwości, jakie daje różnorodność są ogromne oraz pozwalają na zorganizowanie zróżnicowanych sesji, rozwijających fabułę naszej przygody.