Wydaliście właśnie „Komiks w regionie świętokrzyskim”, jest to druga, po „Nie tylko Yorgi – historia świętokrzyskiego komiksu”, publikacja omawiająca dokonania autorów z Kielc i województwa świętokrzyskiego. Co znajdziemy w środku?
To syntetyczna publikacja zawierająca krótką historię polskich form komiksowych ze szczególnym – od XIX wieku – uwzględnieniem dzieł i działalności artystów, którzy byli (bądź są) związani z regionem świętokrzyskim. Obok tekstu – w wersji polsko-angielskiej – znalazły się tam przykładowe plansze, chociażby z prasy pozytywistycznej, pierwszych albumów, gazet PRL-owskich, plakaty i okładki (oraz krótkie informacje) o wydawnictwach.
Działalność twoja i Stowarzyszenia Projektor w dziedzinie promocji, usystematyzowania czy nawet spisania historii komiksu oraz jego autorów w województwie świętokrzyskim jest ewenementem w skali kraju. Skąd czerpiesz siły oraz wiedzę, aby publikować kolejne ważne pozycje publicystyki komiksowej?
Wiedza jest trochę jak pieniądze dostępna pod nogami, trzeba się po nią po prostu schylić. Biblioteczne i archiwalne zasoby są tak przebogate, że spokojnie mogłyby powstawać podobne opracowania w całej Polsce.
Czy nie uważasz, że istnieje pewna bariera mainstreamowa, przez którą badacze popkultury muszą się przebić? Np. zdobywanie środków na publikacje i badania, które pochłaniają dużo czasu.
Tak zauważyłem, iż istnieje taki stereotyp, ale on zaczyna ostatnio odchodzić do lamusa. Z mojego punktu widzenia wygląda to trochę inaczej – sądzę, że istnieją środowiska i instytucje, gdzie coraz częściej można zdobyć środki na popularyzację (i badania) komiksu a szerzej popkultury. Mówiąc wprost – instytucje literackie otwierają się na popkulturę a innym i całkiem osobnym zagadnieniem jest, czy na popkulturę najbardziej wartościową i interesującą, jako podmiot badań.
Czy to ostatnie dzieło poświęcone komiksom w województwie świętokrzyskim? Czy będziemy mogli spodziewać się kolejnych publikacji?
Na jesieni ukaże się bardzo obszerna monografia „Od Pana Paska do Yorgiego”, która będzie sumowała dzieje i rozwój komiksu w regionie.
Gdzie można nabyć publikacje Komiks w Regionie Świętokrzyskim?
Naszą publikację najłatwiej nabyć pisząc na adres e-mailowy redakcji magazynu Projektor lub odwiedzając naszą stronę internetową.
Z jakim odbiorem spotkają się twoje publikacje w Europie Zachodniej?
Z zaciekawieniem. Ogromnym zaciekawieniem. I zdziwieniem, że w kraju, gdzie podobno białe niedźwiedzie chodzą po ulicach a wszyscy mówią bardzo dziwnym językiem i jest zimno – że tam już w połowie XIX wieku, równolegle z Europą Zachodnią, powstawały komiksy i wydawano czasopisma ilustrowane.
Wracasz właśnie z Barcelony. Jakie doświadczenia i przemyślenia przywozisz z tamtejszego festiwalu komiksu?
Potrzebne są większe nakłady na promocję polskich wydawnictw, wystaw oraz przygotowanie całego zestawu spotkań z publicystami, badaczami, scenarzystami i rysownikami. Trochę na wzór działań instytucji azjatyckich.
29 czerwca 2024 roku odbędzie się wystawa – czy możesz o niej coś więcej powiedzieć?
To będzie wystawa „Pasek, Jedynaczek, bałkańska wojna – pierwsze formy komiksowe z Kielc i regionu”. Zostanie poświęcona postaciom trzech twórców, którzy w znacznym stopniu ukształtowali polską ilustrację prasową i historie obrazkowe w naszym kraju – Janowi Lewickiemu, Franciszkowi Kostrzewskiemu i Antoniemu Piotrowskiemu.
Czy możemy liczyć na podobne publikacje o województwie łódzkim?
To jest bardzo trudne pytanie. I chyba raczej skierowane być powinno chociażby do EC1 czy badaczy związanych z Uniwersytetem Łódzkim. Patrząc na różnorodność materiału trochę się dziwię, że taka książka jeszcze nie powstała.
Jak zwiększyć liczbę wydanych publikacji o komiksie i zachęcić do własnych badań?
Trudno mi powiedzieć. Pewnie potrzebna jest swoista marchewka. Co taką „marchewką” mogłoby być..? Być może fundowanie corocznych nagród za najciekawszą książkę o komiksie wydaną w Polsce? Może regularne zaproszenia na festiwale? A może po prostu zrozumienie, że jest to bardzo istotny element promocji…
Dzięki za pozytywny wywiad! Miejmy nadzieję, że będzie powstawało coraz więcej interesujących publikacji związanych z szeroko pojętą popkulturą.
Przeczytaj także:
Zenit na tropie klasyków – o Janie Lewickim – pionierze komiksu – Wywiad ze Stowarzyszeniem Twórczym Zenit
Wracamy do źródeł – Narracje graficzne, formy komiksowe w Europie i Polsce do roku 1918 – wywiad z twórcą
Zenit kieleckich twórców – wywiad z Pawłem Chmielewskim
Wędrowiec i wizjoner Jerzy Żuławski – wywiad z Emmanuellą Robak